Dach ekstensywny, czyli co warto wiedzieć o budowie sprzętu

Dach ekstensywny to zmierzenie się ze sprzętem budowlanym

Silnik cieplny jest to urządzenie- maszyna cieplna, które często zmienia energię termiczną czyli cieplna w energię mechaniczna czyli pracę. Ze względu na rodzaj czynnika zasilającego, silniki cieplne dzielą się na silniki spalinowe i silniki parowe. Warto o tym wiedzieć, jeżeli zdecydujemy się na dach ekstensywny http://gcl.com.pl/zinco-zielone-dachy/rozwiazania-systemowe/dach-ekstensywny/. Ze względu na sposób wykorzystania energii czynnika silniki dzielą się na: silniki tłokowe, silniki odrzutowe oraz silniki turbinowe.

W spalinowych silnikach tłokowych stosowany jest najczyściej posuwisto -zwrotny ruch tłoku. Przesunięcie się tłoka pomiędzy dwoma kolejnymi położeniami zwrotnymi tłoka nazywa się suwem tłoka. W zależności od liczby suwów tłoka, po wykonaniu których zjawiska w silniku powtarzają się, rozróżnienia się silniki czterosuwowe oraz dwusuwowe. W doświadczalnych silnikach zastosowano obrotowy ruch tłoka – silnik Wankla. Pamiętajmy o tym decydując się na dach ekstensywny.

Do cylindra silnika może być doprowadzana uprzednio przygotowana mieszanka palna z powietrza i paliwa ciekłego w gaźniku (silniki gaźnikowe ) albo powietrza i paliwa gazowego w mieszalniku. W silnikach z układem wtryskowym następuje wtrysk paliwa do kolektora ssącego lub bezpośrednio do cylindra zarówno benzyny, jak również oleju napędowego. Zapłon mieszanki paliwa z powietrzem może być spowodowany iskra elektryczną, czyli silniki o zapłonie iskrowym albo też może następować samoczynnie na skutek nagrzania powietrza podczas sprężania powyżej temperatury samozapłonu paliwa, jak silniki o zapłonie samoczynnym – silnik wysokoprężny.

Silnik spalinowy – turbinowy ma przynajmniej jedną turbinę wykonującą pracę użyteczną, zwaną turbiną napędową. Najczęściej silnik spalinowy — turbinowy jest silnikiem o spalaniu wewnętrznym. Do silnika zasysane jest powietrze z otoczenia. Spaliny o temperaturze i ciśnieniu wyższych od ciśnienia i temperatury otoczenia wytwarzane są zazwyczaj w wirnikowej, rzadziej w tłokowej wytwornicy spalin w odniesieniu do dach ekstensywny.

W pierwszym przypadku powietrze sprężane jest w sprężarce wirnikowej. Sprężone powietrze przepływa przez komorę spalania, do której to wtryskiwane jest paliwo. Po rozprężeniu w jednej lub kilku turbinach do ciśnienia otoczenia, spaliny są usuwane z silnika. W silnikach o dużej mocy stosowane są sprężarki oraz turbiny osiowe. W silnikach o małej mocy są stosowane sprężarki promieniste jak i turbiny osiowe oraz promieniowe. W silnikach turbinowych bez odzyskiwania ciepła ze spalin temperatura czynnika przepływającego między sprężarką a turbina wzrasta tylko na skutek spalania paliwa w komorze spalania. W silnikach turbinowych z odzyskiwaniem ciepła ze spalin temperatura czynnika ze sprężarką wzrasta początkowo w wymienniku ciepła, na sam skutek ogrzewania powietrza wypływającego ze sprężarki spalinami wypływającymi z turbiny, a następnie na skutek spalania paliwa na komorze spalania. Odzyskiwanie ciepła ze spalin zwiększa sprawność samego silnika. Nie zapominajmy o tym decydując się na dach ekstensywny. Gąsienice stalowe są pewnego rodzajem podwozia oraz napędu w różnego rodzaju maszynach budowlanych. Jest to najpopularniejsze rozwiązanie, poza wyjątkiem zawieszeniem kołowym oraz zarazem najlepszym.

Dla maszyn, które są przeznaczone do wykonywania najcięższych prac ziemnych, a tym samym w przypadku poruszaniu się po trudnym terenie o dużych nachyleniach, czy też błocie, kamieniach gąsienice stalowe sprawdzają się najlepiej. Na samą gąsienicę w owej maszynie budowlanej składa się bardzo dużo elementów, które tworzą doskonałą całość. Do najbardziej charakterystycznych elementów zalicza się łańcuch z zamontowanymi płytkami jezdnymi. Jednak do prawidłowego działania tego całego zawieszenia, konieczne są także inne elementy, które również pełnią ważną rolę. Takim elementem jest rolka jezdna. 

Rolki jezdne, jak również rolki górne, tak zwane podtrzymujące znajdują się wewnątrz obrębu gąsienicy oraz najczęściej widać je patrząc na podwozie stojąc z boku pojazdu budowlanego. Spełniają one bardzo ważne funkcje w układzie jezdnym koparek, spycharek, ładowarek jak i innych specjalistycznych maszyn budowlanych o konkretnym gąsienicowym podwoziu. Po przez ich rozmieszczenie, łańcuch gąsienicy może uzyskać swój kształt oraz utrzymuje prawidłowe napięcie. Rolki jezdne, umieszczone są na spodzie i służą do utrzymywania spodniej części łańcucha z płytkami jezdnymi w poziomie a także umożliwiają odpowiedni docisk do podłoża. Bez zamontowanych rolek jednych w pracy gąsienicy, do spodnia strona łańcucha wyginałaby się na napotkanych nierównościach, co pogorszyłaby przyczepność całego pojazdu w warunkach pracy. Zaś rolki podtrzymujące, które są umieszczone na górze, służą do tego, by łańcuch, który jest zamieszczony  w górnej części nie opadał, tylko był podtrzymywany przez te właśnie rolkę. Rolek górnych jest mniej niż rolek dolnych, co wynika z faktu, iż w większości przypadków to łańcuch opiera się również na znacznie większym kole napędowym jak i nie potrzebuje gęstego rozstawienia rolek podtrzymujących.

W aspekcie dachu ekstensywnego miejmy na uwadze, że rolki jezdne do gąsienic maszyn budowlanych i nie tylko odlewane są ze specjalnej stali, która ma zadanie zagwarantować wysoką odporność na różnego rodzaju uszkodzenia oraz ścieranie. Taka stal jest poddawana procesowi hartowania indukcyjnego, co jeszcze ją wzmacnia. Takie rolki różnią się od siebie konstrukcją, choć często wyglądają podobnie. Do części składowych podwozia zalicza się: łańcuchy są wykuwane ze specjalnego stopu boru i stali i głęboko-indukcyjnie hartowane; sworznie i tuleje są precyzyjnie obrabiane za pomocą maszyn, hartowane indukcyjnie i zabezpieczane na ścieralność; płyty łańcucha są hartowane (centralnie/pośrednio) celem maksymalnej żywotności produktu.

Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.